Uitverkochte voorstellingen en enthousiaste reacties uit Lelystads bedrijfsleven smaken naar meer

‘De toekomst vraagt om een jaarlijks Spektakel!’

Een maand geleden liep Lelystad uit voor ‘Zilte Zee, Zoete Dromen – Het Spektakel van Lelystad’. Drie avonden was het Zilverpark het decor voor een schitterende voorstelling – voor en door Lelystedelingen – over het ontstaan van de stad, met op de achtergrond een hedendaagse Romeo&Julia-vertelling. De Zilverparkkade was afgeladen vol en duizenden Lelystedelingen genoten van dit eerste Spektakel. De uitverkochte voorstellingen en de enthousiaste reacties na afloop smaken naar meer. Lelykracht gaat daarom, samen met het bedrijfsleven, hard aan de slag om binnen twee jaar wéér een Spektakel neer te zetten, opnieuw voor en door Lelystedelingen.

Lelykracht is verguld dat de eerste editie van Het Spektakel zo succesvol is verlopen. “Het is schitterend om te zien dat een voorstelling als ‘Zilte Zee, Zoete Dromen’ de stad verenigd”, stelt Jan Gommer, bestuurder van Lelykracht. “Met Lelykracht willen we mensen betrekken bij de stad. We zijn tevreden als mensen meedoen en als we dat kunnen ondersteunen. Het Spektakel heeft heel veel mensen in beweging gebracht; als deelnemer, maker, sponsor en als toeschouwer. Het heeft elke verwachting overtroffen. Daar mag Lelystad trots op zijn.”

Sponsoren
Een grote theaterproductie als Het Spektakel kost natuurlijk een hoop geld en daarom is Lelykracht ook zo blij met de vele sponsoren die aanhaakten. “Daar is durf en lef voor nodig, van veel partijen”, erkent Gommer. “Het Spektakel heeft hoog ingezet. De ambitie was torenhoog en gelukkig is dat eruit gekomen. Als Lelykracht-zijnde zijn we daarom al druk bezig met een Spektakel 2.0. Dat kan alleen een vervolg krijgen met support van sponsoren, van ondernemers en niet te vergeten enthousiaste spelers, dansers, makers en vrijwilligers uit Lelystad!” Gelukkig zien de sponsoren zien dat Lelystad een evenement als Het Spektakel nodig heeft. Zij staan dan ook de trappelen om aan te haken bij Het Spektakel 2.0.

Energie
Meine Breemhaar van KMM Groep kreeg ontzettend veel energie van Het Spektakel. “De weerspiegeling in het water van de decorstukken en de mooie buitenluchten gaven de voorstelling energie. De stadse omgeving met fietsers, auto’s en treinen tussen de Zilverparkkade en het ziekenhuis maakte het plaatje compleet. Voor Lelystad is het Spektakel een fantastische aanvulling op het bestaande aanbod van muziek, dans en theater.” Ook Jan Nieuwenhuis, heemraad van Waterschap Zuiderzeeland, was diep onder de indruk. “Met name de zang en dans van de veelal jonge spelers vond ik glans geven aan deze unieke voorstelling.”

Jaarlijks Spektakel
“Wat was het Spektakel van Lelystad een spektakel”, beaamt ook Toomba-directeur Sander Bruinsma. “Ik heb geweldig genoten van de voorstelling, maar ook van de buzz rondom het evenement en onze eigen winactie met kaarten. Alles liep als een trein! Wij zijn als Lelystads bedrijf natuurlijk ontzettend blij met de exposure voor de stad die met het Spektakel is gecreëerd. Het is ook in ons belang dat Lelystad groeit en positief in het nieuws komt.” Breemhaar van KMM Groep sluit zich daar volledig bij aan. “De toekomst vraagt om een jaarlijks Lelystads Spektakel!”